سر مار به افعی‌های شاخدار شباهت دارد ولی دم آن دارای یک جسم کروی شکل با فلس‌هایی آویزان است که باعث شده شباهت زیادی به عنکبوت داشته باشد که این گونه از مار با چرخش دم پرندگان در حال شکار را فریب می‌دهد.

افعی شاخدار

به گزارش همشهری آنلاین، رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین کرمانشاه گفت: برای نخستین بار تصاویر گونه افعی شاخدار دم عنکبوتی در پناهگاه حیات وحش «زله‌ زرد» این شهرستان مشاهده و ثبت رسمی شد.

پژمان فتاح پور افزود: محیط بانان محیط زیست شهرستان قصرشیرین حین گشت و کنترل در پناهگاه حیات وحش زله زرد این شهرستان موفق به مشاهده و ثبت رسمی گونه افعی شاخدار دم عنکبوتی شدند که افعی شاخدار دم‌عنکبوتی نام یک گونه از سرده افعی شاخدار ایرانی است که فقط در غرب ایران یافت شده‌ است.

وی اظهار کرد: سر مار به افعی‌های شاخدار شباهت دارد ولی دم آن دارای یک جسم کروی شکل با فلس‌هایی آویزان است که باعث شده شباهت زیادی به عنکبوت داشته باشد که این گونه از مار با چرخش دم پرندگان در حال شکار را فریب می‌دهد.

از میان پنج افعی موجود در استان (شامل گرزه مار، افعی شاخ دار، افعی دم عنکبوتی، مار شاخ دار و افعی جعفری) افعی دم عنکبوتی با دم رتیل مانند، فیزیک ظاهری ویژه و فریبندگی شگفت انگیز از میان همه مارهایی شناخته شده جهان ساختار استادانه و جذابی را برای شکار طعمه های خود به تکامل رسانده است.

این افعی که ماری به نسبت متوسط از خانواده افعی های شاخ دار با نام علمی «زودوسراستس» است در انتهایی دم خود زائده ای شبیه به رتیل یا عنکبوت دارد که هنگام شکار آن را برای فریب طعمه به جنبش و حرکت وا می دارد.

۲ پناهگاه حیات وحش قراویز و زله زرد در قصرشیرین

قصرشیرین دارای ۲ پناهگاه حیات وحش قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۴۰ هزار هکتار در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است که در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می کنند که تعدد گونه های مختلف جانوری و گیاهی باعث شده این مناطق در شورای‌عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شود.

پناهگاه حیات وحش قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می رود.

منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با ۴۰ هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزارنفر جمعیت، دارای ۱۶۱هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی شامل ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مرتع و ۶هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل است.

کد خبر 879734
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha